Kanotur i Sverige

Kanotur (Halen – Raslången – Immein)

Sommeren 2016 tog vi på Kanotur med et vennepar. Vi kørte til Sverige og op til Olofström ved søen Halen, hvor der ligger en kano udlejning (Kanotcentralen i Olofström), som ligger i natur- og fritidsområdet ved Halens naturreservat, hvor vi lejede to kanoer. Halen er Blekinges største sø hvor der er mange gode muligheder for at komme på de forskellige søer ved Halen, Raslången, Gillesjön, Filkesjön og Immeln

Oppakning

Det gode ved at tage på kanotur er, at man kan have en helt anden og større oppakning med, end når man skal have det hele på ryggen i en rygsæk på en vandretur. Vi havde bl.a. en stor bålgryde og to Trangia køkkener, en masse drikkevarer og madvarer i to store kølekasser, kongespil og brætspil med. Vi pakkede alle vores ting i vandtætte fodertønder og i “drybags” så det kunne ligge sikkert og tørt, hvis der skulle komme vand i nærheden.

Turen startede ved Olofström

Da vi havde fået alle tingene ud af bilerne og pakket ned i kanoerne, var vi klar til afgang fra Kanoudlejningen i Olofström – vi var tre som havde prøvet det før og en helt nybegynder som var helt grøn med en paddel i hånden. Vi lagde fra kaj og begyndte at padle ud i den smukke sø i høj solskin mod første overnatningssted. Vi startede i søen Halen og padlede mod Raslången, hvor første lejrplads lå. Når man bevæger sig på søerne, er der overbæringer hvor det kræver man bærer kanoen fra den ene sø til den næste sø. Så for vi kunne komme fra Halen til Raslången skulle vi bære kanoerne ca. 1 km. Gudskelov havde vi lejet kanohjul på udlejningsstedet, hvilket gjorde overbæringen meget nemmere, da vi så undgik at skulle bære den tunge og oppakkede kano. Vi fik kanoerne i vandet igen og kom uden om stenene ved bredden uden at gå på grund. Vores første stop var omkring frokosttid på en lille bitte ø midt ude i søen. Vi stoppede for at spise frokost som vi havde lavet hjemmefra.

Vejret var mildt sagt fantastisk(!), solen skinnende næsten fra en skyfri himmel alle dagene og vi oplevede kun ganske lidt regn – Perfekt kanovejr.

1. DAG

Efter ca. to timer i kanoen kom vi til vores første lejrplads hvor vi skulle overnatte. Her slog vi telt op og gik igang med at lave bål som vi kunne lave aftensmad over. På pladsen er der bl.a. en bålhytte/sauna, hvor man kan tænde op. Perfekt efter en tur i vandet. Derudover er der god plads til teltning samt et lille toilet (das). Der er et enkelt shelter på pladsen – som desværre var optaget, da vi ankom.

1. DAG – Fuglabacken

Efter morgenmaden pakkede vi sammen og læssede i kanoerne igen. Vi kom fra lejren sidst på formiddagen og satte kurs mod overbæringen til søen Gillesjön. Desværre vurderede vi overbæringen var for svær, da det krævede vi tømte begge kanoer helt og skulle bære dem op ad en bakke og ned på den anden side for dernæst at sætte dem i vandet igen. Vi droppede overbæringen og blev i søen ved Raslången.

Efter en hel dag på søen med høj sol og roligt vand, lagde vi ind sidst på eftermiddagen til lejrpladsen Fuglabacken. Her besluttede vi os for at sove i det shelter som var på pladsen, da mulighederne for at sætte vores telt op ikke var de bedste. Fuglabacken er en trang plads, som ligger tætpakket mellem træer.

1. DAG – Blankaviken

Da vi kom ud på søen igen, satte vi direkte kurs mod lejrpladsen ved Blankaviken, som klart er den bedste og mest populære plads i området. Vi tog tidligt derhen, så vi var sikre på at få en god plads.

Vi pakkede ud og fik installeret os i et af de to sheltere på pladsen. Vi brugte resten af dagen her, hvor vi lavede mad, badede i søen, slappede af og fik spillet en masse (Kubb/kongespil og brætspil).

Bonusinfo:

For de interesseret, så er der gode muligheder for at slå telt op eller sove i hængekøje ved denne lejrplads.

1. DAG – Hjemad igen

Turen lakkede mod enden, da vi stod op på fjerde dagen og dermed sidste dag. Vi spiste morgenmad, pakkede sammen og sad tilbage i kanoerne igen. Vores bagdele var efterhånden noget ømme af at sidde på de hårde stålsæder i kanoen, så det kan klart anbefales at tage et blødt underlag med.

Vi padlede tilbage til overbæringen som vi havde taget den første dag og fik kanoerne i søen igen ved Halen og padlede tilbage ind til kanoudlejningen for at aflevere det lånte udstyr.

Alt i alt en kanon god tur, som kan anbefales. Vi glæder os allerede til vi skal afsted en anden gang igen.